fredag, september 23, 2005

Ali Esbati vs Bodström

Tänkte hiva in ett inlägg nu lite snabbt medan min flickvän besöker toan.
Såg precis en intressant debatt på vår statliga television, Esbati satt öga mot öga med allas vår Bodström och debatterade det nya förslaget om maskeringsförbud vid demonstrationer. Ali var snabb på att ge sig på Bodströms förhållandevis dåliga argument, oturligt nog hade Ali på tok för lite kraft bakom sina motargument.

Innan debatten startat såg jag inom mig hur Ali fullständigt körde över vår karismatiske justitieminister på det där patenterade Ali-sättet; rakt på med full styrka. Tyvärr kändes han lite seg i dag och missade många gyllene tillfällen att verkligen sätta klorna i Bodström. Vart var t.ex. listan (den tjocka må tilläggas) på Bodströms tidigare inskränkningar på de demokratiska fri-och rättigheterna? En sådan lista skulle verkligen ha kommit till pass i dag och tyvärr missade Ali den chansen, nåja, fler tillfällen borde dyka upp.

Ett par saker reagerade jag på, låt mig gräva djupare i dessa.
Bodström poängterade under debattens gång att folk som sökt tillstånd för att ha på sig mask (oh herregud) fortfarande skulle ha tillstånd att ha mask på sig när/om de närvarande poliserna vid demonstrationen anser att demonstrationen urartat. Hur har ni tänkt er att kunna känna skillnad på de som ansökt och de som inte ansökt? Ska ni i förväg veta om vilken sorts mask den berörda demonstranten ska ha på sig? Vad hindrar då andra demonstranter (som inte sökt tillstånd i förväg) att ta på sig liknande? Och när man ansöker antar jag att man inte längre är anonym, vad gör då masken för skillnad om man t.ex. demonstrerar mot den polisiära myndigheten?

Vidare köper jag Alis argument mot Bodström, att demonstrationer knappast skulle bli säkrare efter införseln av nämda lag, tänk er tidgare nämda scenario och tänk er vidare hur trygg stämningen skulle bli när polisen försöker ta av masker på folk som faktiskt i förväg ansökt om att ha de på sig, låt mig gissa på att man knappast skulle kunna kalla en demonstration inhållande det scenariot säker.

I dessa tider när många liberaler (läs folkpartiet och diverse annat småknyt) mer och mer går på just Bodströms linje är det skönt att veta att åtminstonde några (om än en gruppering man i övrigt inte delar så mycket med) törs stå upp för våra demokratiska fri-och rättigheter nämligen Ali och andra ur den frihetliga vänstern.

1 Comments:

Blogger Jesper said...

Hade precis tillfälle att se debatten själv. Man måste ändå beundra att Bodström kommer igenom hela öppningsanförandet utan att brista ut i hysteriskt fnitter. Han kan trots allt inte tro på det han själv säger - stärka demonstrationsfriheten? Herre min gud, vilken fars.

Tillståndssökningen verkar bara vara relevant när det är människor som är rädda för någonting annat än svenska staten. De som har tillstånd ska då alltså få behålla sin maskering på även om det blir bråk. Hur dessa ska urskiljas från maskerade utan tillstånd kan jag bara spekulera i - namnbrickor kanske eller ID-nummer? Låter helt vattentätt i vilket fall.

För att beskriva debattens utgång skulle jag vilja använda ett ord lånat datorspelscommunityn: pwned. På ren svenska betyder detta allas våran Esbati kort och gott ägde på både Bodström och debattledaren. Good show!

En vidare reflektion gällande att detta inte skulle gälla de som maskerar sig av religiösa skäl: hur kommer det sig att religion, i ett sekulariserat land, har en särställning gentemot andra metafysiska villfarelser? Om jag skulle dra på mig en huva, gå ut och demonstrera och sedan bekänna mig till valfri påhittad trosföreställning - skulle detta godtas av polisen? Knappast.

När jag ändå håller på skulle jag vilja spy lite galla över formatet också. Debatten varade inte många minuter. Ska detta på något sätt vara informerande? Det för tankarna till vad Bourdieu lätt föraktfullt benämner tv-experter.

11:13 em  

Skicka en kommentar

<< Home