lördag, november 26, 2005

Nedladdningsbar musik.

Jag tycker José Gonzalez/Junip är väldigt bra. Så bra att jag faktiskt vill inhandla albumet Veneer. Jag är dock inte speciellt sugen på att gå ut i vinterrusket och köpa en CD; inte heller vill jag beställa en CD för att sedan vänta en vecka på leverans - vad jag vill är att genom några snabba knapptryckningar få fram en nedladdningsbar version (till ett rimligt pris, om möjligt).

Jag loggar snabbt in på iTunes och letar upp det korrekta albumet, men det visar sig snabbt att det endast finns tillgängligt på den amerikanska iTunes Store. Jaha, ja. Inga problem. Jag surfar vidare till Pricerunner och plockar upp en lista över tillgängliga nedladdnings-shoppar. Femton stycken, inklusive iTunes. På någon av de återstående fjorton torde väl albumet finnas. Men icke! Hälften av shopparna i listan har samma användargränssnitt, samma backend, och till råga på allt: samma musikdatabas. Två av dem kräver dessutom Internet Explorer (jag använder Mozilla Firefox).

Jag orkar nästan inte raljera över hur kass detta är, eller vilket skämt det är att de här tjänsterna skulle vara ett användbart alternativ till de P2P-tjänster som finns tillgängliga. Till och med i sin senaste inkarnation är musikförsäljningsbranschen en gravt förståndshandikappad, halvdöd dinosaurie.